2011. január 25., kedd

Clamp motívumok 3. – Képelemzés 2. – X Zero



Az Artbookról általában
Tudtommal az X Artbookokból csak japán nyelvű kiadás létezik, ezért is olyan nehéz és drága beszerezni. Én jobban szerettem volna német vagy angol nyelvűt, hogy megértsem az album végén lévő képleírásokat, mivel japánul nem tudok, de ez van.

A cím az Artbookban található 0. tarot kártyára utal, a Bolondra. Az X/1999 mangák (legalábbis a német kiadáshoz, de gondolom akkor a japánhoz is) egyes köteteibe bele van fűzve egy-egy tarot kártya, kezdve az első kötetben szereplő első lappal, a Mágussal, amin Kamui szerepel, bezárva a 18. kötet 18. lapjával, a Holddal. Mindegyik lap egyik főszereplőt vagy fontosabb mellékszereplőt ábrázolja a tarot kártyáknál megszokott szimbólumokkal. (Ha bővebben érdekel lásd itt.) A 0. lap, a Bolond, Fuuma és Kotori anyját ábrázolja sellő alakban. A 0. lapot egyesek az első, mások az utolsó lapnak tekintik. (Ha körkörösnek tekintjük a történelmet és a történeteket, akkor egyben az első és az utolsó is.)

Az X artbookokban (a Zero később megjelent párja az Infinity) több régebbi és újabb Clamp stílus is megjelenik. Mint például: a Tokyo Babylonban használt egysíkú, élénk színek, az RGVedában alkalmazott tekervények, a Tsubasára jellemző hosszúkás tollminták, vagy a Cloverben szereplő gépszárnyak. Ám az X képeknek is van saját stílusa, ami a bibliai jelenetekre hasonlít és a középkori kopott, elmaszatolt festményekre. Ennek megerősítéseképpen némelyik képen a Bibliából származó szöveget is találhatunk, aminek a nyelve legtöbbször latin, de találunk héber betűket is. A kereszténységre utaló szimbólumokba is folyton belebotlunk, mint a kereszt, dávidcsillag, szárnyak, papi/bíborosi ruha/stóla/süveg, kígyó, stigma, glória. Ezenkívül tradicionális japán és modern képeket is készítettek az X-hez.

Ebbe az albumba kerültek a 118. oldaltól az első 10 manga kötetborítói is, amiket a német kiadás is átvett (az angol már nem).

A Chobits Artbookhoz hasonlóan ez is fejezetekre osztja a képeket. Amik sorrendben: Kamui I. (képek csak Kamuiról), Destiny (Kamui-Fuuma párosról, illetve Kotori egyéni vagy Kamuival/Fuumával páros képei), The seven seals & the seven angels (értelemszerűen a 7 pecsét és 7 angyal képei, amibe belekeveredik egy-egy Fuum, Hinoto és Kanoe kép is), Kamui II (és hogy a kör (vagy a nulla) bezáruljon, amivel kezdtük azzal fejezük be ).

Konkrét képek
The seven seals & the seven angels-ben szereplő némelyik párt nem értem, hogy került össze. Például Arashi Natakuval, vagy Subaru Satsukival. Mert Sorata Yuzurihával, Karen Aokival, és Kamui Fuumával egyértelmű. Már a mangában is meg volt közöttük a kapcsolat, de az előbb említetteknél abban se vagyok biztos, hogy egyáltalán találkoztak-e.
  • 42 o. A gyolcsba csavart Kotori a stigmatizált Kamui kezei között, mintha csak a feltámadásra várna. A stigma Jézus jele.
  • 149. a gépszárny a Clover-t idézi.
  • 116-117 o.-on lévő képek gyakorlatilag egymás tükörképei. A karakterek testtartása és elhelyezkedése is hasonló. Kamui és Fuuma testtartása és ruházata pedig nem csak hasonlít, hanem egy az egyben ugyanaz tükrözve. Az egyenruha és karszalag némi német fasizmusra utal (főleg akinek piros karszalag jutott).
  • 138o. Kamui felett a Jin-jang szimbólum is a benne rejlő kettősségre utal, ahogy más képeken az egyszerre látható fekete és fehér szárnyak, vagy a 12-13 o.-on látható nap-hold jelkép.
  • 151 Igazán részletes kép. Kamuiban rejlő két válaszút szimbóluma a fehér (angyalok) és a fekete (pecsétek) szárnyak. Glória a feje felett és kereszt a kezében, mint egy Szentnek. A koponya a kezében engem a Hamletre emlékeztet: „Lenni vagy nem lenni? Ez itt a kérdés! Válasszatok!” Ugye milyen ide vágó? Találó ehhez a történethez.
  • 139 A hó jelképezi az elmúlást. A gyolccsal bekötözés a sebeket, és a kötöttségeket is jelentheti.
  • 131 A démonból előbújó angyal. RGVeda rajzstílussal. Ezt a jelenetet a 9. kötetbe Kamui lelke mélyén járó subarus részben láthattuk, úgy hogy a gyerek Fuumát szétszakítva előjön a felnőtt Fuuma.
  • 1 és 129o. Kereszt és egy feje tetején álló kereszt. Ezek Kamui jelképei. A mangában Kakyo mondja Kotorinak, hogy ő ilyennek látja Kamuit.
  • 128.o. A Szent Kard részletes képe. A dávidcsillag két helyen is látható rajta. Héber szöveg a kard lapján (ami egyesek szerint hibásan van írva). A markolatnál a „kézvédő” mintha tollat/szárnyat formázna, aminek a közepén egy szintén héber szöveges szív van.
  • 113.o. A Tokyo Tower-en állnak rejtélyes csuklyás egyének, akikből 6 teljesen (Kamui, Fuuma, Sorata, Arashi, Yuuto, Seishiro) látszik, és 1 még próbál bujkálni (Subaru, valószínűleg a pálfordulása miatt). Valószínűleg a kép megjelenésekor a történetben még nem lehetett ismerni. Sőt az első kötet első oldalain is hasonlóképpen láthatjuk őket, ahogy Hinoto és Kakyo álmaiban is néha. Azóta megismertük a vélhetőleg Yuuto mögött álló Satsukit, a másik két párt: Aokit és Karent, Yuzurihát és Kusanagit, valamint a másik két egyén: Nataku és Kakyo. (A 40. o –on lévő kép hasonló még ehhez.)
  • 92.o.Kanoe és Yuuto egyértelmű kapcsolatát mutatják be, és had ne mondjam mire emlékeztet a szék támlája.
  • 52.o.Vicces karácsonyi kép, ahol Kotori szalaggal átkötve kapja ajándékba Kamuit, Fuuma a Szent Kardot, amivel láthatólag nem tudja mit kezdjen, a háttérben a felszarvazott rénSorata, angyalHinoto és angyalArashi.
  • 50.o.Kamui Ég- és Földsárkányként is gondoskodik Kotoriról. Égsárkányként a szerelmével, Földsárkányként pedig a kívánsága beteljesítésében segít.
  • 44.o.A tojás utalás egy kínai teremtésmítoszra, a főisten és vele együtt a világ születésére. Ezt a jelképet is már több művükben elsütötték. Sőt egyes képeiken saját magukra, mint alkotókra is használják utalásként. Ilyenkor a tojásokon van még egy „C” betű is.
  • 42.o. feljebb volt ide másolni. A stigma Jézusra, mint megváltóra való utalás. (41 o-on lévő kép hasonló még ehhez)
  • 38. o. domináns egyszínű sárga, ami a Tokyo Babylon rajzstílusára emlékeztet.
  • 36-37.o.”Na ki az ördög? Én vagy te?”-mintha csak ezt mondanák a képek. Mindkettejük szemében a másik cselekszik helytelenül.
  • 12-13/24-25/26-27/28-29/31/32-33.o.tükrözött képek
    Fuumának vagy a démonszárnyas Kamuinak a tükrözött képen néha csukva van a szeme. Ez vajon mit jelenthet?
  • 134.o.”A gépezet forog. Az alkotó pihen.”-Madách Imre (lehet, h nem szó szerint). Van egy eszmetörténeti irányzat, az empirizmus(?) ,aminek az a lényege, hogy van egy teremtőisten, aki megteremti a világot, de aztán nem foglakozik vele, mint órás az órát. Nem csak világ, de az emberi test működését is gyakran hasonlítjuk órához/gépekhez. Például: „Megállt a ketyegője” (=óra), a „szív a test motorja/hajtórúgója”…
    Ennek a képnek a párja ez a Tokyo babylonos, subarus.
  • 3.o.-on lévő képről csak annyit, hogy mikor először megláttam azt hittem Kamuira, hogy ő Tamahome a Fushigi Yuugiból

  • Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése